Det er drømmen om det umulige, der skaber det mulige

Effektiv telefonpasning

Jamen, tør du godt lade vildt fremmede mennesker besvare dine telefonopkald fra kunder eller potentielt kommende kunder, spurgte min kollega i branchen, Helge, mig en dag for længe siden. Spørgsmålet kom efter, at jeg havde fortalt ham, at jeg havde indgået en aftale med et såkaldt callcenter om at passe min forretningstelefon, når jeg selv er forhindret.

Det var en meget trættende oplevelse, der på et tidspunkt fik mig til at træffe den beslutning. Jeg var på en indkøbsrejse til Kina og Taiwan, men da jeg driver et enkeltmandsfirma med import og en gros salg af en masse forskellig elektronik, dur det bare ikke, at mine kunder ikke kan få fat i mig.

Derfor valgte jeg at viderestille samtalerne til min forretningstelefon til min mobiltelefon. Jeg var godt bevidst om, at så ville jeg nok blive ringet op om natten lokal tid, men jeg forestillede mig, at jeg nok godt kunne holde til nogle forstyrrelser i nattesøvnen, og jeg ville bestemt helst ikke risikere at miste kunder, fordi de ikke kunne få fat i mig. Og da min kone har sit eget travle job at passe, kunne jeg heller ikke trække på hendes hjælp.

Men den indkøbsrejse blev noget af et helvede for mig, for min nattesøvn blev voldsomt spoleret i hele den uge, jeg var væk, så jeg traf med det samme en beslutning om at finde på en anden løsning til næste gang, jeg skulle ud at rejse.

Da jeg den gang var kommet hjem igen, begyndte jeg at søge efter en løsning på mit problem med telefonpasning, og jeg gjorde mig klart, at hvis jeg alligevel skulle betale mig fra at få passet telefonen, så kunne jeg lige så godt også benytte mig af den hjælp, når jeg kører rundt hjemme i Danmark for at få solgt mine produkter.

Tidligere lavede jeg samme nummer med at viderestille samtalerne til min mobiltelefon, men det er bestemt ikke nogen god løsning, fordi man jo ikke bare kan besvare diverse telefonopkald, mens man sidder og forhandler med en kunde, der er interesseret i de varer, jeg har i mit en gros firma.

Jeg fandt så ud af, at der i vores naboby findes et ret stort call center, der påtager sig netop den type opgaver, så jeg kontaktede firmaet for at forhøre mig om deres måde at klare den slags opgaver på, ligesom jeg selvfølgelig også var interesseret i at høre om priserne. Og jeg var da osgå list lun på deres koncept med helt at outsource kundeservice: http://www.topcall.dk/kundeservice/

Vi fik os en fornuftig snak om mine specifikke behov, og det endte med, at vi indgik en aftale om et fast grundbeløb samt et honorar for hver samtale, firmaet skulle tage for mig. Til gengæld var de meget fleksible med hensyn til at sende mig SMS’er om de samtaler, de modtager på mine vegne, så jeg kan ringe tilbage til mine kunder, når det er muligt.

Den ordning har jeg haft meget gavn af – ikke mindst på mine rejser til det fjerne østen, hvor jeg nu har mulighed for at nyde min nattesøvn i fred og ro.