Det er drømmen om det umulige, der skaber det mulige

Viden om biler

Det vil vist være noget af en tilsnigelse at påstå, at min kone er specielt interesseret i motorsport. Derfor blev jeg også noget overrasket, da hun i eftermiddags satte sig ned ved siden af mig i sofaen, da jeg sad og fulgte med i en tv-transmission af et motorløb på Jyllandsringen. Det pågældende løb var i den såkaldte DTC-klasse for standardvogne.

På et tidspunkt sagde min kone, at det da vist ikke var så normalt, at man kørte motorløb med helt almindelige biler, som hun kunne genkende fra gadebilledet. Det fik mig til at kaste mig ud i en længere forklaring om, at det gør man bestemt heller ikke. De biler, hun kunne se på fjernsynsskærmen, har ikke meget med almindelige biler at gøre, for de er ombygget i en sådan grad, at det stort set kun er karrosseriet, der er nogenlunde uændret i forhold til de biler, vi andre kører rundt i til daglig.

Vi har selv en Honda Accord stående ude i carporten, og det var i første omgang sådan en, hun havde set drøne rundt på Jyllandsringen, og når man ser det på skærmen, er det ikke umiddelbart synligt, at det hele foregår i et tempo, som vores helt almindelige bil ikke ville have den fjerneste chance for at følge med i.

Jeg fortalte hende om, at motorerne i den slags biler er modificerede, så de yder langt flere hestekræfter end i den originale udgave. Dertil kommer en række ændringer i undervognen, så der for eksempel bliver tale om langt mindre krængning i svingene, ligesom der er ændret ved bremserne, så racerbilerne kan bremse ned fra høje hastigheder på en meget kort distance.

Jamen, det er da lidt snyd, indvendte min bedre halvdel, for når man sidder her og ser på en bil, der er magen til ens egen, tror man jo også, at den er det ”under huden”.

Det synspunkt kan hun måske have ret i, men det kunne jo godt være, at motorløb ville blive lidt for kedeligt at se på, hvis bilerne er helt almindelige gadebiler. Så ville det hele gå noget langsommere for sig, og så er der jo en helt anden side af sagen, som jeg med en hel del entusiasme begyndte at forklare min kone.

Det er nemlig sådan, at de forskellige modifikationer, der foretages på de biler, der bruges til standardvognsrace, i temmelig høj grad foretages i samarbejde med de respektive bilfabrikker. Det medfører, at motorløb er med til at give bilfabrikkerne nyttige erfaringer, som kan bruges i fremtidens nye modeller til gadebrug.

Derfor er motorløb ikke bare underholdning for tilskuerne, men i høj grad også en del af den løbende udvikling af bilerne, som kommer os forbrugere til gavn i form af bedre sikkerhed og i øvrigt også bedre udnyttelse af brændstoffet, så bilernes brændstofforbrug nedsættes.

Jeg var lige ved at kaste mig ud i yderligere forklaringer, men jeg måtte erkende, at hendes interesse for motorløb nok var kølnet en hel del, så det valgte jeg at afstå fra.