Det var noget af en diskussion, vi havde i kantinen på min arbejdsplads i går. Den handlede om, hvorvidt man bør føle sig forpligtet til at handle lokalt, når det kan lade sig gøre, for at bevare de forholdsvis få forretninger, vi har her i vores mindre provinsby.
Det startede med, at jeg nævnte, at jeg efter arbejdstid skulle ned til El-Hansen, som byens eneste forretning med diverse elektriske apparater i daglig tale hedder. Vores efterhånden temmelig gamle opvaskemaskine er begyndt at gøre knuder, og min kone og jeg har besluttet, at vi vil udskifte den med en ny, for dens alder gør, at det må betragtes som helt håbløst at begynde at ofre penge på reparationer på den.
Da jeg havde nævnt det, fik jeg en lidt syrlig bemærkning fra min kollega, Vagn, om at så måtte jeg da bestemt have råd til det, for El-Hansens priser kan da langt fra matche dem, man kan få hårde hvidevarer til på nettet, nævnte han.
Og så var det, jeg kom til at sige, at jeg faktisk helst vil støtte vores lokale forretninger i håb om, at vi så kan bevare dem. Det fik vi en livlig diskussion om, hvor Vagn og et par stykker mere mente, at det for den enkelte forbruger udelukkende drejer sig om at få sine varer billigst muligt. Hvis lokaler forretninger ikke er konkurrencedygtige med hensyn til prisen, så må de jo lukke, mente de.
Men Ulrik havde et godt argument for at støtte de lokale forretninger. Han fortalte, at han sidste år havde købt to nye vaskemaskiner hos netop El-Hansen. Han vidste godt, at han nok kunne finde en tilsvarende maskine billigere andre steder, men han var ikke meget for selv at skulle installere den, så han valgte at gå til vores lokale el-forretning.
Og så havde El-Hansen nævnt for Ulrik, at han selvfølgelig ville sørge for udbringning og tilslutning af vaskemaskinen, hvilket han også til fulde havde levet op til, så Ulrik var noget i tvivl om, hvorvidt han kunne have sparet penge ved at købe vaskemaskinen i en netbutik.
Selv kom jeg også med et andet eksempel, nemlig at min kone og jeg for godt et halvt år siden havde købt en ny støvsuger hos El-Hansen. Da vi var kommet hjem med den, viste det sig, at der var en fejl på den, så den slet ikke kunne tændes. Jeg kørte ned til butikken igen og fik den byttet på stedet uden videre dikkedarer. Hvis vi havde købt den i en netbutik, skulle vi helt sikkert igennem en masse bøvl for at få en anden maskine, der dur, så merprisen i den lokale butik kan i nogle tilfælde hurtigt været givet godt ud, sagde jeg. Men mange har nu gode erfaringer med at købe støvsuger på nettet – for eksempel ved at finde billige støvsugere her: http://www.pricerunner.dk/cl/19/Stoevsugere
Jeg kunne se, at nogle af de øvrige var blevet noget mindre skråsikre med hensyn til, om det altid kan betale sig at spare noget på indkøbsprisen, og Mogens gav endda udtryk for, at han nok ville aflægge El-Hansen et besøg, inden han vælger den tørretumbler, som han har lovet sin kone at købe. Og det er jo nu altid smart at sammenligne priser på tørretumblere, før dankortet hives frem, ikke?