Udbredelsen af internettet har revolutioneret mange brancher. Et af de områder, hvor der virkelig er sket store ændringer, er den måde vi handler på i dag. Før hen skulle man næsten altid hen i en fysisk butik for at handle sine varer. Så kom bølgen af postordrefirmaer, hvor man fik et enormt tykt katalog ind af døren – og hvor det viste sig, at halvdelen af varerne enten var udsolgte eller måske endda udgået, når man så ville bestille dem.
Over de senere år er meget af den tidligere handel så flyttet på internettet, hvor man nu kan finde en enorm mængde af webbutikker. Teknologien giver kunderne mulighed for at bestille varerne hjemmefra og for at butikkernes produktkatalog kan realtidsopdateres, så man slipper for eksempelvis tidligere tiders bøvl med ikke opdaterede kataloger, priser etc. Så snart en kunde eksempelvis har bestilt en vare afspejler dette sig på webbutikkens hjemmeside, således at efterfølgende kunder kan se, at varen ikke længere er tilgængelig. Også prisændringer slår omgående igennem. På denne måde er kunderne hele tiden bevidst om varernes pris og tilgængelighed. En stor fordel for både kunder og forretning.
Hvor man i mange år har talt om, at de fysiske specialbutikker drejede nøglen om på stribe, så har udbredelsen af handel på internettet affødt en helt ny verden af specialbutikker – de har nu igen deres store berettigelse. Og uanset om du er specialist i brætspil, herresmykker eller byggematerialer, kan det nu lade sig gøre at drive sin forretning via nettet.
Samtidig er det også let for kunderne lynhurtigt at finde en webbutik, som har de ønskede varer på lager. Og det er således slut med at bruge flere timer en lørdag formiddag på at køre rundt til forskellige butikker og se, om de lige netop har de rigtige sko eller de rigtige bukser i den helt rigtige farve og størrelse på lager. Internettet gør i mange tilfælde simpelthen samhandel lettere og hurtigere.
Fragtbranchen nyder godt af nettet
De mange pakker, som webbutikkerne efterhånden sender til deres kunder er noget, som fragtselskaberne virkelig nyder godt af. Udbredelsen af internet handlen har givet branchen et tiltrængt boost. Og selv om det uden tvivl er en branche med hård konkurrence, så vil den fortsat øgede internet handel uden tvivl kunne give brød på bordet hos fragtfolk i mange år fremover.
Også for leverandører af service ydelser
Også leverandører af service ydelser, som eksempelvis it-konsulenter kan nu i stor grad udnytte internettet til at drive deres forretning. De kan nu udføre en lang række af deres opgaver som fjernsupport via nettet – det har givet branchen en helt række nye udviklingsmuligheder.
Dating er endnu et eksempel
Mange andre former for ydelser går også deres sejrsgang på nettet. Eksempelvis er begrebet dating gået fra at være noget, som enten foregik til det lokale halbal, eller måske via kontaktannoncer i avisen, til at være noget, som i meget stor grad, foregår på nettet i dag, via de såkaldte dating sider. Dating er endnu et af de markeder, som er blevet revolutioneret med internettets fremvækst.
Også på dating området har mange websites med bestemte specialer set dagens lys. Det er f.eks. dating sider, som fokuserer på bestemte aldersgrupper, som eksempelvis seniorer, eller dating sider, som fokuserer på nogle specifikke sociale eller erhvervsmæssige befolkningsgrupper. Der er rigeligt med muligheder, og det er stort set kun fantasien, som sætter grænsen når det drejer sig om netdating.
Forlystelsesparker og zoologiske haver
Også forlystelsesparker, zoologiske haver, store dele af underholdningsbranchen osv. Har fundet ud af, at mange af deres services og produkter egner sig ganske godt til at blive solgt via internettet. Billetsalg er f.eks. et godt eksempel. Ligesom i webbutikker, som sælger tøj, sko osv. foregår billetsalg let og enkelt via nettet. Det er let for kunderne at se, om der er ledige pladser og desuden slipper de i mange tilfælde for at stå i kø og kan gå lige ind, når de ankommer til det sted, de skal besøge. Det er både let og enkelt samt en god service overfor kunderne.
Udviklingen stopper ikke her
Hvis man tror, at vi nu er ved at være nået til vejs ende med udflytningen af butikker og ydelser til nettet, så kan man godt tro om igen. For vi står nemlig kun ved begyndelsen. De kommende år vil uden tvivl komme til at føre mange flere nyheder og nyskabelser med sig. Internettet har i sandhed medført uanede muligheder, og det vil det fortsætte med i lang tid frem.
Mange forretninger har faktisk endnu ikke fået deres strategi for brugen af internettet på plads og ført ud i livet. Og det bør mange af dem se at få gjort – og det skal meget gerne gå hurtigt. Ellers vil de nemlig se sig overhalet, af nye ”spillere”, som forstår at udnyttet nettets potentiale til at drive deres forretning og til at skabe nye forretningsområder.
Der er stadig mange uudforskede muligheder for vores brug af internettet – så det er bare om at komme i gang!