Det var noget af et scoop, jeg gjorde for godt tre måneder siden, da jeg købte en Ford Mustang fra tidligt i 1970’erne. Den amerikanske ikon-bil havde stået i næsten 20 år i en lade hos en gårdejer, der på et tidspunkt havde valgt at købe den med henblik på at sætte den ordentligt i stand og bruge den. Men det var åbenbart aldrig blevet til noget med hans planer, og da han døde, ville hans enke bare gerne af med den, inden hun solgte gården, så jeg fik den til en ganske god pris.
Den var ikke indregistreret, men da den er gammel nok til at være en veteranbil, var det også ganske overkommeligt for mig at få plader på den, hvilket jeg gjorde med det samme, så jeg kunne komme ud at køre i den, når jeg var nået langt nok med restaureringen.
Karrosseriet havde det fint, og bilen havde ikke kørt ret langt, så jeg forsøgte mig med i første omgang bare at få skiftet motorolie på den og havde så et svagt håb om, at den så kunne starte. Det kunne den nu ikke, men efter adskillelse og rensning af karburatorer og den øvrige del af motorens fødesystem, lykkedes det faktisk at få gang i maskineriet. Det var tydeligt, at det gamle luftfilter på min Mustang havde kendt bedre dage, så jeg købte et nyt KN filter, der passede i størrelse, og monterede det. Det hjalp noget på motorgangen, som dog stadigvæk virkede lidt anstrengt.
Derfor valgte jeg at afmontere bilens udstødning og gav hele systemet en grundig rensning. Det hjalp en hel del, men jeg kunne tydeligt mærke, at der ikke var de kræfter i V8-motoren, som der burde være, og jeg besluttede mig derfor for at søge professionel hjælp. Jeg endte til slut med at købe en sportsudstødning hos Qualitec: http://www.qualitec.dk/udstoedning
En mekaniker her i byen, som jeg kender godt, har selv puslet en hel del med gamle amerikaner-biler, så jeg besøgte ham for at få et godt råd. På sit værksted har han egentlig specialiseret sig i chiptuning af moderne biler, men det er selvfølgelig ikke sådan noget, min gamle Mustang kan bruge.
Jeg var kørende i klenodiet ud til mekanikeren, som næsten faldt i svime over den lækre Mustang, som han vist blev lidt misundelig på mig over. Han lyttede længe på motoren og nåede til den konklusion, at der nok var en del koks i forbrændingskamrene, så han anbefalede mig et tilsætningsstof til benzinen, hvorefter jeg bare skal være tålmodig og lade motoren rense sig selv, når den er i gang.
Vi fik en snak om min Mustang i det hele taget, og han fortalte, at han for nogle få år siden havde hjulpet en ejer af en Mustang af samme model som min med at få den helt i top. Den pågældende ejer kunne ikke få muskler nok i sin bil, så mekanikeren havde monteret en uoriginal turbolader på motoren. Det havde været en besværlig proces at få det til at virke, men det lykkedes, selv om den motor ikke er specielt velegnet til en turbo.